(h)erkenning van het hooggevoelige kind met een sterke wil !

Hoe beleven hoogsensitieve kinderen corona eigenlijk? Komen ze goed door deze bizarre tijden heen of maakt het extra diepe indruk op ze. Hoe ervaren ze de tijd thuis en ook weer de weken dat ze nu weer naar school mogen. Wat heeft Corona tot nu toe met ze gedaan. We vroegen het Yvonne Anker van Hoogsensitief Opvoeden die dagelijks in haar praktijk ouders en hun kinderen spreekt.

Wat we zien is dat hoogsensitieve kinderen het bij de eerste lockdown wel fijn vonden om een langere periode thuis onderwijs te hebben. Althans, als de randvoorwaarden binnen het gezin redelijk goed op orde was natuurlijk. Deze kinderen konden even lekker bijtanken, even geen drukte en herrie. RUST, há fijn! Maar ook wel spannend, want alles is in eens anders. En ja, ook angst. Als geen ander kunnen deze kinderen de angst van de ouders voelen, de angst van de leraren en ja voor sommigen ook de angst die gewoon in de lucht hangt in de vorm van universele energie. Dat drukt op je gemoeds toestand en kan je een bedrukkend gevoel geven.

Na de eerste lockdown waren de kinderen weer een beetje opgeladen en gingen kinderen hooggevoelig of niet allemaal weer met veel plezier terug het onderwijs in. Fijn om weer in de groep te zijn en weer lekker te kunnen spelen met vriendjes en vriendinnetjes.

Maar ja, toen kwam er een onvoorziende tweede lockdown.  Voordeel daarvan was dat de docenten hier beter op voorbereid waren en er dit keer meer structuur tijdens de online lessen gegeven kon worden. Zowel in het basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Deze structuur gaf ze een houvast aan de dag en aan de werkjes die ze moesten doen. 

Na een lange periode van thuis onderwijs mochten de kinderen in februari  ’21 weer naar school. Wat we dit keer zien is anders dan de eerste periode. Kinderen zijn al zo lang thuis dat ze niet meer gewend zijn aan de drukte van de school. De geluiden van de kinderen in de klassen, het drukke gepraat en gekrioel van medeleerlingen om je heen. Al deze sensorische prikkels komen keihard binnen en hebben meer dan gemiddeld weer tijd nodig om te landen in het lijf. De hersteltijd lijkt bijna verdubbeld. Alles maakt opnieuw intense indruk. De gesprekjes, de harde stem van de juf, de geuren en voor sommige ook weer al die gevoelens zie ze van anderen oppikken in het eigen systeem. Als je zo lang thuis in je veilige bubbel hebt geleefd is dit een overdosis aan prikkels. Je amygdela (een onderdeel in je brein)  die al deze prikkels hoort te verwerken maakt overuren. We horen dat veel kinderen momenteel letterlijk kunnen zeggen dat het te druk is in hun hoofd. Dat het vol is in hun hoofd. 

Ze weten gewoon weg niet hoe ze dit makkelijk en snel weer kunnen ontladen.  En eerlijk is eerlijk, dan kan ook niet 1,2,3 daar mag je echt de tijd voor nemen. 

Dit kan betekenen dat jouw kind hierdoor meer of sneller boze buien krijgt, sneller huilt of eerder andere emotionele uitspattingen vertoond. Ook kan het zijn dat jouw kind zich juist meer terug trekt. Weet dan dat dit één van de oorzaken kan zijn. 

Naast bovenstaande zien we ook nog kinderen die onderprikkeld geraakt zijn door het thuis zitten. Dit betreft vaak de hooggevoelige kinderen met een sterke wil. Eigenlijk vonden ze het fijn om even thuis rustig te kunnen ZIJN, maar tegelijkertijd hebben ze zich in die tijd ook enorm verveeld. Doordat deze kinderen weer naar school kunnen en mogen afspreken, maar tegelijkertijd ook hun amygdela overuren draait is het voor deze kinderen vaak erg druk in hun hoofd. Ze kunnen maar moeilijk de rem op de activiteiten zetten om de overload aan prikkels eerst te verwerken. 

Of je nu een hoogsensitief kind hebt of een hooggevoelig kind met een sterke wil, probeer als ouder over de bui van emotie te kijken en te leren zien wat nodig is om ondersteunend te zijn voor jouw kind. Een langzame gebalanceerde opbouw met meer rust en bijtank momenten is hier van groot belang.

Maar overal is mijn advies om je kind de ruimte geven om weer te wennen aan de drukte en het  ‘moeten’ op school. Hou vertrouwen en overleg goed met de school. Kinderen die te veel druk en stress ervaren door te veel prikkels staan te lang en te veel onder spanning. Dit komt niet ten goede aan hun gezondheid. 

Ook als ouder kun je het gevoel hebben hierdoor constant op je tenen te moeten lopen. Je vindt tenslotte dat nu de school weer open is jouw kroost gewoon naar school moet, maar leer ook luisteren naar je kind. Kijk wat er gebeurt, stem af met je kind en school en maak samen stappen om weer te kunnen wennen aan die prikkels op school.

Straks als de wereld weer open gaat komen er nog meer prikkels bij en dan loopt het nog verder op. Eerlijk gezegd hopen we allemaal dat dit niet al te lang meer duurt. Maar hou er als ouder rekening mee dat als jij ook gevoelig bent, je zelf ook weer zult moeten wennen aan de interactie met de buitenwereld. Doe rustig aan en bouw het stap voor stap weer op, dan kunnen we weer fijn in een nieuw ritme komen. 

Herken jij je in bovenstaande en zou je graag eens met een gespecialiseerde coach hierover willen sparren? Kijk dan welke coach er bij jou in de buurt woont of je eventueel online kan helpen. We staan voor je klaar om samen te bespreken wat jouw kind nodig heeft om gebalanceerd weer op te bouwen.