Hooggevoeligsterkewil community

“ Informatie en hulp voor ouders en begeleiders van hooggevoelige kinderen met een sterke wil”

Intense emoties bij een hooggevoelig kind

Intense emoties bij een hooggevoelig kind

Een dag is voor Siem een intense beleving die vaak gepaard gaat met intense emoties. Siem merkt veel op en hetgeen hij opmerkt kan flink indruk op hem maken. Vandaag werd klasgenoot Thomas tijdens de gymles naar de kleedkamer gestuurd omdat hij geluid maakte terwijl de gymleraar had gezegd dat iedereen stil moest zijn. Thomas was zeker niet de enige die geluid maakte en hij was wel de enige die weg werd gestuurd. Siem vindt het zielig voor Thomas en is ook verongelijkt: dit is niet eerlijk! Het voorval houdt Siem bezig, hij denkt er steeds aan en als hij eraan denkt, voelt hij ook weer de spanning van het oneerlijke.

Subtiele informatie

Siem is in hoge mate gevoelig, ofwel hooggevoelig/hoogsensitief. Onze zintuigen nemen continu prikkels waar. Slechts een klein deel van hetgeen we continu horen, zien, voelen, proeven en ruiken, dringt tot ons bewustzijn door. Verreweg de meeste prikkels nemen we onbewust waar. Bij een hooggevoelig kind dringen meer (subtiele) prikkels/informatie tot het bewustzijn door, beleeft het kind deze informatie intens (diepe beleving) én blijft het kind vaak nog een hele tijd bezig met hetgeen het beleefd heeft. Daardoor zit ‘het potje’ bij een hooggevoelig kind sneller vol.

Strong-willed

Siem past zich op school doorgaans aan. Dankzij zijn hooggevoeligheid, heeft hij heel goed door wat er impliciet en expliciet van hem wordt gevraagd en hierop past hij zich aan.

Thuis zien de ouders van Siem een hele andere kant van hun zoon. Siem weet héél goed wat hij wil (heeft een sterke intrinsieke motivatie), heeft veel ideeën en wil graag zelf bepalen (heeft een sterke behoefte aan autonomie). Siem is, behalve hooggevoelig, óók in hoge mate wilskachtig (strong-willed). Hij heeft dus veel kwaliteiten in hoge mate.

Tegenstrijdige belangen

Tegelijkertijd is deze combinatie aan eigenschappen best wel een uitdaging. Want aan de ene kant wil Siem graag prikkels opzoeken want ze voeden hem, maar aan de andere kant raakt hij snel ‘vol’ van prikkels. Aan de ene kant wil hij doen wat hij wil en is hij bereid hiervoor van alles uit de kast te halen (ook strijd), aan de andere kant heeft hij een sterke behoefte aan harmonie in de verbinding en raakt hij (erg) gespannen verstoringen in de harmonie en al helemaal van strijd.

Nog niet verwerkt

Als Siem thuiskomt na een dag school, heeft hij doorgaans nog niet verwerkt wat hij die dag allemaal beleefd heeft. Zo aangepast als hij op school doet, zo ‘onaangepast’ kan hij thuis zijn. Eenmaal thuis luistert hij vaak niet, doet hij dwars en brutaal. Dit leidt regelmatig tot strijd tussen Siem en zijn ouders, die zich storen aan Siem’s ‘vervelende’ gedrag. De gemoederen kunnen flink hoog oplopen.

Zelfbeeld

Siem kan het bloed onder je nagels vandaan halen, maar na zo’n clash merken ouders dat Siem het moeilijk heeft met het feit dat er strijd was. Hij komt dan bevestiging zoeken bij zijn ouders dat ze nog van hem houden. Door bijvoorbeeld te vragen of zijn ouders hem nog lief vinden of door om een knuffel te vragen. In de loop van de tijd zijn de ouders van Siem gaan merken dat Siem’s zelfbeeld negatiever is geworden. Hij vindt zichzelf vaak ‘stom’ en heeft ook wel eens gezegd dat hij meer beter niet geboren had kunnen worden.

Leren herkennen

De meeste hooggevoelige kinderen uiten spanning doorgaans door zich terug te trekken, huilerig of angstig te worden. Hooggevoelige kinderen met een sterke wil uiten spanning vaak anders: door bijvoorbeeld dwars, brutaal, druk, driftig te doen. Dit gedrag is minder herkenbaar als signalen van spanning dan als een kind huilerig of angstig wordt of zich terugtrekt. Daarom is het extra belangrijk dat de ouders van Siem en Siem zelf leren herkennen wat signalen van (oplopende) spanning zijn. Het kunnen herkennen van signalen is immers een voorwaarde om te weten dat er sprake is van spanning en om hiermee om te leren gaan.

Siem’s nieuwsgierigheid prikkelen

Als eerste stap zijn de ouders van Siem daarom gestart met het maken van een stoplicht als metafoor voor ontspannen (groen), gespannen (oranje) en overprikkeld (rood). Terwijl Siem op een middag beneden lekker zit te spelen, leggen zijn ouders uitgebreid allerlei kleuren karton, potloden, stiften en uitgeprinte emoticons in Siem’s bijzijn op de eetkamertafel. Vanzelfsprekend prikkelt dit de nieuwsgierigheid van Siem, die komt vragen wat zijn ouders aan het doen zijn.

Heel leuk de eerste stap zetten

Siem’s ouders vertellen Siem dat zij een stoplicht gingen maken voor zichzelf. Dat ze soms groen, soms oranje, soms rood vanbinnen zijn. Hoe ze zich dan voelen, welke emoticons daarbij horen. En ze vragen Siem waar hij het aan merkt wanneer zij bijvoorbeeld oranje zijn. Nou, dat weet Siem wel! Nog leuker wordt het als zijn ouders Siem vragen om na te doen hoe ze zich dan gedragen. Het is eigenlijk heel leuk om dat stoplicht te maken en een opluchting om hier zo over te kunnen praten en lachen! Siem wil ook een stoplicht voor zichzelf maken. De eerste stappen om de signalen van spanning beter te leren herkennen, zijn gezet. En daarmee de eerste stappen in het proces om intense emoties en de spanning die daarmee gepaard gaat, te leren reguleren!

Janneke van Olphen

www.gevoeligheidgrootbrengen.nl

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *